Tuesday 8 January 2013

Memory - RAM ( Random Access Memory )


A.K.A:  Ingatan Capai Rawak

RAM  ialah sejenis bentuk storan data computer.  Lazimnya ia merupakan gabungan beberapa litar bersepadu di atas satu modul. Modul ingatan ini kemudian dimasukkan ke slot RAM di atas papan induk.
Kegunaan utama RAM adalah untuk menyimpan maklumat-maklumat sementara yang sedang digunakan oleh aplikasi-aplikasi yang sedang berjalan. Oleh itu, RAM hanyalah ingatan sementara dan akan terpadam apabila komputer ditutup.

Static random-access memory (SRAM) adalah sejenis memori semikonduktor yang menggunakan litar dwi-stabil. Istilah statik membezakan ia daripada dinamik RAM (DRAM) yang mesti berkala segar. SRAM mempamerkan data pemagnetan baki, tetapi masih tidak menentukan dalam erti kata konvensional bahawa data akhirnya hilang apabila memori tidak dikuasai.
contoh gambar rajah:






Dynamic random-access memory (DRAM) adalah sejenis ingatan capaian rawak yang menyimpan setiap bit data dalam kapasitor berasingan antara litar anintegrated. Kapasitor boleh dicaj atau dilepaskan,  kedua-dua “states” ini diambil untuk mewakili dua nilai bit, lazimnya dipanggil 0 dan 1. Kadang-kala caj kapasitr bocor, maklumat yang akhirnya pudar melainkan caj kapasitor diperbaharui secara berkala. Ini kerana keperluan menyegarkan, ia adalah memori yang dinamik berbanding SRAM dan ingatan statik yang lain.





Video RAM or VRAM, adalah dua varian dialihkan dinamik RAM (DRAM), yang biasanya digunakan untuk menyimpan framebuffer dalam beberapa adapter grafik. VRAM mempunyai dua set pin output data,  dengan itu dua port boleh digunakan secara serentak. Port pertama, iaitu port  DRAM, diakses oleh komputer dengan cara yang sangat serupa dengan DRAM tradisional. Port kedua, iaitu port video, biasanya membaca dan berdedikasi untuk menyediakan pemprosesan tinggi, bersiri data saluran untuk chipset grafik.







LIM ZERKIE
B031210127


No comments:

Post a Comment